Pengurusan Tingkah Laku dan Disiplin

 Pengurusan Tingkah Laku



NAMA: NUR RAMIZAH BINTI YAKUP
NO. MATRIK: D20201095537


PENGURUSAN TINGKAH LAKU

  • Tingkah laku dapat didefinisikan sebagai satu pekara yang dilakukan atau diperkatakan oleh seorang individu. Memperhati, mengukur, dan menilai merupakan tindakan tingkah laku seorang manusia dimana mereka melakukan secara sedar atau separa sedar serta dilakukan secara terus atau tidak. Menurut Lewis M. Beaker (2001), tingkah laku sebarang perbuatan yang dilakukan sama ada secara terus atau tidak, secara sedar atau separa sedar.

  • Manifestasi fizikal sebarang sikap yang berasaskan nilai-nilai tertentu manusia ialah tingkah laku. Pengurusan tingkah laku merupakan satu rancangan untuk memodifikasikan tingkah laku bermasalah ke satu matlamat yang telah ditetapkan dengan teknik yang sesuai.

       Jenis Tingkah Laku
            

      Tingkah Laku Positif
       
      Pengenalan
      
     Kebanyakkan guru sering merungut dan mengeluh tentang masalah tingkah laku dalam kalangan pelajar-pelajar bermasalah dalam pembelajaran. Namun sebagai guru perlu sedar bahawa terdapat juga tingkah laku positif yang ditunjukkan oleh pelajar-pelajar. Guru-guru perlulah memberikan pengiktirafan dan perhatian terhadap tingkah laku positif ini supaya dapat ditingkatkan dan dikekalkan. Aspek ini sering diabaikan oleh guru kerana guru lebih cenderung memberi perhatian yang lebih kepada tingkah laku negatif.
                Tingkah laku positif bermaksud tingkah laku yang ditunjukkan oleh pelajar-pelajar tetapi tingkah laku itu akan menjadi bermasalah sekiranya dilakukan secara berlebihan atau tapa kawalan dan boleh menimbulkan masalah kepadanya. Contohnya, sifat ingin tahu yang berlebihan kepada seorang pelajar boleh menyebabkan bertindak keterlaluan sehingga menyusahkan dirinya dan orang lain.
      
      Tingkah Laku Negatif
       
      Pengenalan
      
        Tingkah laku negatif ialah bermaksud tingkah laku yang menimbulkan masalah kepada dirinya dan juga orang lain. Beberapa contoh tingkah laku negatif adalah seperti berikut.
    
                       a)    Hiperaktif

Tingkah laku yang terlampau aktif. Contohnya, tidak dapat duduk diam-diam seperti ada jarum di punggung seseorang individu.

b)    Distruktif

Perlakuan yang suka merosakkan benda seperti kerusi, meja, barangan kawan sekelas, mengoyakkan kertas atau notis di papan kenyataan dan sebagainya.

c)    Disruptif/mengganggu

Perlakuan sentiasa mengganggu perjalanan pengajaran dan pembelajaran dalam kelas. Tingkah laku ini juga berlaku di luar kelas dan juga di rumah.

d)    Agresif

Tingkah laku agresif adalah seperti suka memulakan pergaduhan, suka bergaduh, suka memaki hamun dan sebagainya.

e)    Temper Tantrums

Menunjukkan kemarahan yang kuat secara tiba-tiba. Tidak menerima pujukan atau ajakkan orang lain walaupun telah diberikan apa yang diminta.

f)     Separation Problems

Kecenderungan mengasingkan diri dari kumpulan, asyik duduk di sudut dan tidak bekerjasama.

g)    Pergantungan berlebihan

Kanak-kanak yang sangat bergantung kepada orang lain, tidak dapat berdikari dan tidak berupaya membuat keputusan sendiri.

h)    Pengasingan diri

Suka menjauhkan diri daripada orang lain yang kurang disenangi. Tingkah laku ini juga dijadikan sebagai mekanisme helah bela diri untuk mengelakkan diri daripada berkomunikasi dengan orang lain. 

i)      Noncompliance

                                                      I.        Ponteng Sekolah

Perlakuan yang sengaja dibuat iaitu tidak hadir ke sekolah tanpa pengetahuan ibu bapa dengan membuang masa di tempat lain seperti pusat membeli belah atau tempat permainan.

                                                    II.        Tidak ke sekolah

Perasaan kurang senang atau takut akibat anggapan bahawa sesuatu yang tidak diingini akan berlaku. Keadaan ini akibat daripada pengalaman emosi yang tidak menggembirakan yang dialami oleh seseorang. Contohnya tidak ke sekolah akibat daripada perasaan fobia terhadap sekolah. Kanak-kanak ini berasa bimbang untuk berpisah dengan keluarga dan bimbang meninggalkan Kawasan rumahnya.

                                                   III.         Mencuri

Mengambil hak orang lain tanpa kebenaran tuannya. Tabiat mencuri barang rakan sekelas akan menyebabkan pertengkaran, pergaduhan dan dipulaukan oleh rakan sekelas.




    NAMA: SCHOLASTICA ELVERA GIDIUS
    NO. MATRIK: D20201095526
    
    Matlamat dan kepentingan pengurusan tingkah laku dan disiplin dilaksanakan.  

Matlamat keseluruhan menguruskan tingkah laku dari aspek kemanusiaan adalah membantu murid mempamerkan tingkah laku yang baik serta  kondusif dan sesuai bukan sahaja dalam aktiviti pembelajaran tetapi juga dalam kehidupan bermasyarakat.

Pengurusan tingkah laku dan disiplin amatlah penting untuk dilaksanakan untuk melahirkan murid dan masyarakat yang bertingkah laku baik kerana tingkah laku yang baik dalam diri para murid yang akan melahirkan anak bangsa yang bersifat sanggup melaksanakan tanggungjawab kepada diri, keluarga, masyarakat, institusi dan Negara. Tanpa tingkah laku yang baik tanggungjawab tidak akan mampu dilaksanakan meskipun terhadap diri sendiri.

Tingkah laku baik penting bagi melahirkan suasana tenang dan kondusif dalam bilik darjah supaya proses pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan berkesan, dan penuh ceria. Apabila murid yang bermasalah daripada segi disiplin ini tidak ada di dalam kelas, tidak ada murid yang membuat bising dan mengganggu murid lain belajar.

Selain itu, dengan adanya pengurusan tingkah laku dan disiplin yang baik dilaksanakan peratusan masalah disiplin di sekolah dapat dikurangkan. Ini mampu menjadikan sekolah sebagai tempat menimbah ilmu yang selamat, sihat dan lebih efektif. Para murid dapat belajar dengan baik dan guru-guru dapat lebih fokus kepada matapelajaran yang diajar, menyebabkan lebih ramai pelajar yang cemerlang dapat dilahirkan.

    Kaedah dan Teknik Untuk Meningkatkan Tingkah laku Positif

    Tingkah laku baik atau yang diingin ditunjukkan oleh murid hendaklah  ditingkatkan lagi atau sekurang-kurangnya dikekalkan. Antara teknik yang boleh digunakan oleh guru adalah seperti berikut:

     a) Peneguhan positif

     Pemberian peneguhan selepas sesuatu tingkah laku yang diingini  ditunjukkan supaya tingkah laku itu dikekalkan atau ditingkatkan lagi,

    b) Peneguhan negatif

   Merupakan penarikan rangsangan negatif (aversive stimulus) setelah tingkah laku sasaran ditunjukkan dan akan mengekalkan atau  meningkatkan lagi tingkah laku tersebut.

    c) Pembentukan (shaping)

     Pemberian pengukuhan kepada perlakuan-perlakuan yang dilakukan oleh murid yang menjurus kepada pembentukan perlakuan yang dikehendaki.

    d) Kontrak

     Persetujuan di antara dua pihak atau lebih (guru dan murid) secara lisan atau bertulis. Murid dipertanggungjawabkan terhadap perkara atau aktiviti yang dipilih. Kontrak akan berjaya jika murid faham akan tingkah laku yang hendak diubah dan murid faham akan kesan yang akan berlaku.

    e) Ekonomi token

     Peneguhan diberi dalam bentuk token seperti syiling (coin) atau sticker, dan sebagainya apabila tingkah laku yang diingini ditunjukkan. Token ini boleh ditukarkan dengan benda-benda atau bentuk ganjaran lain yang disediakan oleh guru.

    f) Modeling

    Menggunakan watak-watak (murid, guru ) yang disukai dan dihormati untuk diteladani oleh murid.

    g) Rantaian (chaining)

     Merujuk kepada siri tingkah laku yang ditunjukkan dalam bentuk rantaian atau berurutan. Pembentukan rantaian tingkah laku atau rantaian kemahiran lain, dikenali juga sebagai analisis tugasan.

    h) Pengaburan/pelunturan (fading)

    Mengurangkan tingkah laku atau ganjaran yang diterima secara perlahan-lahan.

    
    
      NAMA:  NUR NADHIRA BINTI MOHD SALIM
      NO. MATRIK: D20201094613

       


















  


NAMA: HELWITT CHEA ZHENG REN
NO. MATRIK: D20201093772

Di sekolah terdapat pelbagai kesalahan yang sering dilakukan oleh pelajar. Antaranya terdapat tiga kategori kesalahan:











Daripada setiap kategori kesalahan-kesalahan yang dilakukan oleh pelajar. Terdapat senarai hukuman kesalahan-kesalahan yang boleh pihak sekolah mengambil tindakan berdasarkan kategori kesalahan berikut:




        Di peringkat sekolah, disiplin merupakan suatu peraturan yang boleh dikenakan ke atas pelajar dengan tujuan mengawal perbuatan atau tingkah laku mereka melalui hukuman. Hukuman secara umumnya adalah memberikan Latihan membentuk ataupun membetulkan tingkah laku perlajar. Setiap kesalahan yang dilakukan oleh pelajar haruslah diberikan hukuman berdasarkan kategori ataupun melihat kesalahan yang dibuat sama ada ringan, sederhana dan berat. Contohnya jika seorang pelajar melakukan kesalahan kategori ringan, maka pihak sekolah boleh memberikan hukuman bagi kategori ringan dengan mengikut kesesuaian kesalahan yang dilakukan. 



NAMA: NURAINNA BINTI HASBULLAH
NO. MATRIK: D20201095470

PENGURUSAN DEVIAN DAN SALAH LAKU

DEFINISI

Menurut kamus dewan edisi keempat, tingkah laku devian didefinisikan sebagai perlakuan yang dianggap tidak bermoral atau tidak beretika dimana seseorang itu sering melakukan perkara yang bercanggah atau menyimpang dari perkara yang betul. Selain itu menurut Syazwana Aziz, Salina Nen, Suzana Mohd Hoesni & Jamiah Manap (2019), tingkah laku devian yang berlaku dalam kalangan remaja melibatkan sebarang tingkah laku yang tidak mematuhi peraturan norma hidup masyarakat, tingkah laku yang boleh menyebabkan berlaku masalah sosial, tingkah laku yang memberi kesan negatif kepada kesihatan, tingkah laku yang menyebabkan kepada kematian serta tingkah laku yang menyebabkan remaja disabit bersalah dalam kes undang-undang.

 

JENIS TINGKAH LAKU DEVIAN

Berikut merupakan jenis tingkah laku devian yang berlaku dalam kalangan pelajar sekolah rendah dan sekolah menengah iaitu:

         💥Berunsurkan jenayah

         💥Berunsurkan kelucahan

         💥 Kekemasan diri

         💥Tidak pentingkan masa

         💥Kurang sopan

         💥Laku musnah

         💥Ponteng sekolah

         💥Kenakalan

        💥Buli

        💥Menghisap rokok

   


NAMA : NURUL ADIBAH BINTI SHAH BANI
NO. MATRIK : D20201094609



FAKTOR SALAH LAKU DEVIAN

 

Individu

Ø  Pelajar sendiri berpotensi dalam mempengaruhi  tahap disiplin pelajar.

Ø Terdapat tiga kategori utama (gender,usia dan personaliti trait).

Ø  Ahli psikologi mengistilahkan alam remaja sebagai ‘umur emosi’(emotional age) .

Ø Remaja mencari identiti mereka sering berhadapan konflik diri (pertembungan sifat kanak-kanak dan keinginan serta kebimbangan untuk menempuhi alam dewasa).

 

Ibu bapa

Ø      Menurut Teori Pembelajaran Sosial yang dihasilkan dan ditulis oleh Albert Bandura, seorang pakar psikologi, menyatakan bahawa pembelajaran dipengaruhi oleh faktor psikologi dan rangsangan persekitaran. Ini bermakna anak-anak belajar dan membina sesuatu tabiat dengan memerhati persekitarannya.

Ø     Didikan yang salah oleh ibu bapa akan  melahirkan anak yang membentuk tingkah laku yang bemasalah (sering berkata kasar atau terlalu memanjakan anak ).

Ø  Pendidikan yang diterima dalam sesebuah keluarga berperanan besar dalam membentuk individu untuk menjadi manusia yang berguna atau sebaliknya.

 

Rakan sebaya

Ø       Remaja banyak meluangkan masa bersama rakan berbanding keluarga di rumah.

Ø    Remaja memperoleh pengetahuan serta mempelajari tingkah laku tertentu adalah melalui pemerhatian tingkah laku sahabatnya.

Ø     Remaja juga berkecenderungan tinggi untuk terikut dengan tingkah laku rakan sebaya serta rakan-rakan yang telah membentuk hubungan rapat.

 

Guru

Ø   Guru merupakan pendidik yang akan membimbing pelajar dari segi pembelajaran dan rohani  terutamanya di sekolah.

Ø    Guru tidak menegur dan tidak memberikan perhatian sepenuhnya terhadap pelajar mereka yang melakukan kesalahahan.

Ø     Guru mengganggap pelajar akan memberikan masalah kepada mereka.

Ø    Maka pelajar merasakan perbuatan yang dilakukan adalah benar dan tidak menyalahi peraturan.

 

Media sosial

Ø  Remaja banyak menghabiskan masa dengan media sosial kerana dengan menggunakan telefon pintar, mereka dapat melayari internet dengan mudah walau di mana sahaja mereka berada.

Ø     Satu kajian dijalankan oleh “Laporan Keluarga Norton online 2019” mendapati bahawa remaja Malaysia menghabiskan masa mereka selama 18 hingga 20 jam dalam seminggu dengan media sosial.

Ø  Sembilan daripada sepuluh remaja Malaysia terdedah kepada perkara negatif daripada penggunaan media sosial .



NAMA: WAN NURUL SYAFIQAH BINTI WAN ZAWAWI
NO. MATRIK: D20201093757

PEKELILING DAN PERATURAN

i) Pekeliling

Surat Pekeliling Ikhtisas

Perkara

Bil.8/1968

“tiap-tiap guru hendaklah dapat menyelesaikan kebanyakan dari masalah tatatertib dan perkara-perkara kecil janganlah diserahkan kepada guru-guru besar”

Bil. 9/1975

“semua guru hendaklah juga memahami benar-benar bahawa tiap-tiap mereka adalah bertanggungjawab untuk memelihara disiplin sesebuah sekolah”

Bil. 10/2001

“...masalah disiplin mendapat perhatian Jemaah Menteri dan menyarankan supaya bilangan guru disiplin ditambah di sekolah-sekolah.”
“...semua guru hendaklah berfungsi sebagai guru disiplin dan berperanan membimbing murid-murid…”

 

Bil. 7/2003

Kuasa Guru Merotan Murid

  • Hukuman rotan di khalayak sama ada di perhimpunan atau di bilik-bilik yang sedang berlangsung proses pengajaran dan pembelajaran adalah dilarang.
  • Tindakan sedemikian akan menjatuhkan maruah dan kesan negatif terhadap keperibadian seorang murid.

 




NAMA: CLARENCE JAKIL
NO.MATRIK: D20201095391

ii) Peraturan                                                                

ORDINAN PELAJARAN 1957
PERATURAN DISIPLIN 1959

Peraturan

  Perkara dalam Peraturan-Peraturan Pelajaran (Disiplin Sekolah) 1959

4

 (Tanggungjawab guru besar atas disiplin)

“Guru besar adalah orang yang bertanggungjawab ke atas disiplin sekolah” dan bagi maksud itu hendaklah “mempunyai kuasa ke atas guru-guru dan murid-murid di sekolah itu”

5

 (Kuasa-Kuasa guru besar)

           ·         Bagi maksud menjaga disiplin dalam kalangan murid-murid, guru besar hendaklah mempunyai kuasa menjalankan hukuman-hukuman  sekolah yang biasa sebagaimana perlu atau bermanfaat.


    ·    Satu rekod mengandungi semua hukuman yang dijalankan      dibawah perenggan hendaklah disimpan secara sulit mengikut  bentuk      yang diluluskan oleh pendaftar.

 

 

6

(Perwakilan kuasa oleh guru besar)

  •  Guru besar sesebuah sekolah boleh dari semasa ke semasa, tertakluk kepada apa-apa syarat dan hal yang difikirkan patut mewakilkan kuasa disiplin sekolah dan kuasa menjalankan hukuman kepada guru-guru lain di sekolah itu atau kepada murid-murid yang ditetapkan olehnya bagi maksud itu, tetapi kecuali:
  • Yang disebut di atas tidak seorang pun guru atau murid boleh menjalankan kuasa itu melainkan dengan arahan tertentu dengan syarat bahawa kuasa menjalankan hukuman dera tidak boleh diwakilkan kepada mana-mana orang selain guru berdaftar.

 

7

(Murid-murid tidak boleh mengambil bahagian dalam aktiviti-aktiviti pilihanraya atau politik)

Tiada seorang pun murid yang berumur kurang daripada 21 tahun yang belajar di mana-mana sekolah yang boleh:

(a) Merayu undi bagi pihak mana-mana parti atau pertubuhan politik atau mana-mana calon dalam sesuatu pilihanraya:

(b) Dengan tujuan menyokong atau menentang mana-mana parti atau pertubuhan politik atau pencalonan mana-mana individu dengan menentang seseorang atau beberapa orang lain dalam sesuatu pilihanraya berucap atau menganggu mana-mana perjumpaan awam yang sah.

(c) Menyebar atau menyebab disebarkan apa-apa penulisan politik, dokumen atau lain-lain propaganda bagi menyokong sesuatu parti atau pertubuhan politik atau ada hubungan dengan mana-mana calon yang sedang bertanding dalam sesuatu pilihanraya.

(d) Menganggu perjalanan sesuatu perjumpaan awam yang sah dengan cara yang mungkin menghalang perjalanan urusan perjumpaan tersebut.


(e) Mengambil mana-mana perarakan atau perhimpunan yang diadakan untuk menyokong/menentang  mana-mana  parti, pertubuhan   politik atau calon dalam sesuatu pilihanraya.

8

(Kuasa guru besar menggantung persekolahan atau membuang murid dari sekolah)

Pada bila-bila masa sahaja didapati dengan memuaskan hati guru besar sesebuah sekolah: -

(a) Sebagai perlu atau dikehendaki bagi maksud menjaga disiplin atau ketenteraman di mana-mana sekolah yang seseorang murid patut digantung persekolahannya ataupun dibuang sekolah; ATAU


(b) Yang seseorang murid telah melanggar peruntukan-peruntukan peraturan 7, ia boleh dengan perintah menggantung murid itu dari hadir sekolah selama suatu tempoh yang difikirkannya patut atau membuang murid itu dari sekolah.

 

9

(Kuasa pendaftar mengarahkan pembuangan murid dari sekolah)

Pada bila-bila masa sahaja:

 

(a) Didapati    dengan    memuaskan    hati pendaftar      sebagai       perlu atau dikehendaki   bagi   maksud   menjaga disiplin   atau   ketenteraman  dimana-mana sekolah, atau:

b) Pendaftar diarahkan sedemikian oleh pendaftar besar.

(c) Pendaftar berpuas hati bahawa telah berlaku pelanggaran terhadap peraturan 7.

 

 

 

10

(Rayuan)

(1) Ibu bapa atau penjaga mana-mana murid yang digantung persekolahannya atau dibuang sekolah di bawah peraturan 8(a) boleh merayu kepada Pendaftar yang boleh membuat suatu perintah mengenainya sebagaimana difikirkannya patut.

 (2) Ibu bapa atau penjaga mana-mana murid yang dibuang sekolah mengikut mana-mana perintah yang dibuat di bawah peraturan 8(b) atau peraturan 9 boleh, dalam tempoh satu bulan dari tarikh murid itu dibuang sekolah atau dari tarikh perintah yang disebut dalam peraturan 9(2) disampaikan kepadanya mengikut mana yang lebih lama, merayu kepada menteri mengikut peruntukan-peruntukan seksyen 90 dan 91 ordinan.

 

11

(Catatan dibuang sekolah dalam sijil berhenti sekolah)

Sijil berhenti sekolah tiap-tiap murid yang dibuang sekolah dibawah peruntukan-peruntukan peraturan 8 atau 9 hendaklah dicatat oleh guru besar dengan catatan yang menyatakan murid itu telah dibuang sekolah dibawah peruntukan-peruntukan bagi peraturan-peraturan ini.

 

12

(Syarat masuk balik sekolah)

Seseorang murid yang telah dibuang sekolah dengan perintah yang dibuat di bawah peraturan 9 tidak boleh selepas itu, (melainkan jika perintah itu telah terlebih dahulu dimansuhkan oleh pihak berkuasa yang membuatnya).

 (a) Masuk atau dibenarkan masuk ke dalam kawasan sekolah itu; atau

 (b) Diterima masuk sebagai seorang murid di mana-mana sekolah lain     tanpa  kebenaran pendaftar besar.

 




18 comments:

  1. Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Pada pendapat saya, topik perbincangan mengenai pengurusan tingkah laku disiplin ini juga perlu diambil perhatian oleh semua pendidik mahupun masyarakat supaya dapat memahami dan mengaplikasikan cara pengurusan tingkah laku disiplin murid di sekolah. Tambahan pula, terdapat pelbagai model-model disiplin juga plan disiplin yang telah diperkenalkan melalui tokoh-tokoh ilmuan terdahulu. Oleh yang demikian, guru perlu peka dan sentiasa memahami dang mengaplikasikan sebaiknya di sekolah dan di dalam bilik darjah.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum w.b.t. penggunaan ayat dalam blog ini sungguh kemas dan menarik. Teori daripada tajuk Pengurusan Tingkah Laku Dan Displin yang saya fahami ialah seperti teori fungsionalisme, konflik, interaksionisme, teori subbudaya dan depravasi serta teori label. Masing-masing dihuraikan dengan ringkas dan padat serta mudah difahami.

    ReplyDelete
  3. Pada pendapat saya, saya mudah faham dengan penulisan kumpulan ini, banyak info-info baru yang saya tahu seperti cara atau prosedur untuk melaporkan kesalahan yang dilakukan oleh murid.Selain itu semua pihak perlu berganding bahu untuk membentuk peribadi murid sejak di bangku sekolah kerana mereka ialah pimpinan negara pada masa akan datang.

    ReplyDelete
  4. Terima kasih atas perkongsian ilmiah yamg menarik ini. Cara penyampaian yamg mudah difahami. Apa yang dapat saya simpulkan daripada tajuk ini ialah semua pihak bukan sahaja pengetua/guru besar malah semua kakitangan sekolah memainkan peranan penting dalam melaksanakan tanggungjawab mereka. Pengurusan yang telus dan amanah boleh menjamin sistem pengurusan yang berjaya serta sebarang tingkah laku pelajar dapat dikawal sebaiknya.

    ReplyDelete
  5. Untuk membendung masalah disiplin di sekolah guru hendaklah memainkan peranan yang penting untuk membendung salah laku di sekolah dengan menasihati murid dan menunjukkan contoh teladan yang terpuji. Pihak pentadbir juga berperanan untuk menyebarkan maklumat berkaitan dengan salah laku disiplin agar murid lebih peka dan faham berkenaan disiplin.

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum w.b.t saya sangat tertarik dengan topik yang disampaikan ini. Apa yang dapat disimpulkan ialah ibu bapa perlu lebih peka dan prihatin dalam memantau setiap gerak langkah anak-anak mereka bagi membendung masalah salah laku di sekolah. Hal ini kerana, pengaruh rakan-rakan sebaya yang mudah untuk mempengaruhi anak-anak ke arah gejala-gejala yang negatif. Di samping itu, pihak sekolah juga perlu memainkan peranan dalam menjalankan hukuman bagi setiap pelajar yang didapati melakukan kesalahan.

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum dan salam sejahtera, berdasarkan topik yang disampaikan saya amat tertarik kepada matlamat dan kepentingan topik ini. Ia adalah untuk membantu murid mempamerkan tingkah laku yang baik serta kondusif dan sesuai bukan sahaja dalam aktiviti pembelajaran tetapi juga dalam kehidupan bermasyarakat. Tetapi perlu diingatkan bahawa setiap tingkah laku murid, mulanya dengan seorang guru. Guru juga perlu mempamerkan akhlak dan tingkah laku yang baik kepada murid.

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum w.b.t . perkongsian ilmiah yang sangat menarik dan cantik . Kesimpulannya, untuk membendung masalah salah laku di sekolah , guru haruslah menasihati murid agar mempamerkan contoh laku yang baik dan pihak sekolah juga perlu mengambil berat tentang salah laku pelajar agar mereka lebih peka tentang disilpin di sekolah.

    ReplyDelete
  9. Terima kasih atas maklumat ini, saya dapat memahami konsep pengurusan tingkah laku ini adalah merujuk kepada pengurusan tingkah laku para pelajar dalam melahirkan suasana tenang dan kondusif dalam bilik darjah supaya proses pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan berkesan, dan penuh ceria. terdapat peblbagai kaedah dalam mengatasi pelajar bermasalah.

    ReplyDelete
  10. Georginna (D20201095548).Terima kasih atas perkongsian ilmu dan blog yang menarik ini. Pengurusan tingkah laku dan disiplin adalah penting bagi melahirkan pelajar yang cemerlang bukan sahaja dari segi akademik malah disiplin diri. Dengan adanya pengurusan tingkah laku di sekolah maka pelajar dan para guru akan dapat menjalankan sesi pembelajaran dengan berkesan dam cemerlang.

    ReplyDelete
  11. Salam sejahtera, terima kasih atas perkongsian yang bermanfaat ini. Pada pendapat saya, pengurusan tingkah laku adalah salah satu pengurusan yang amat bermanfaat dan mampu membantu pihak sekolah untuk membentuk sahsiah murid yang baik. Hal ini demikian kerana, kebanyakkan murid di sekolah mempunyai tingkah laku mereka yang tersendiri tidak kira positif dan negatif. Jika mereka menunjukkan tingkah laku negatif, sudah tentu pihak sekolah perlu mengambil tindakan dan tidak boleh membiarkan perkara seperti ini berlanjutan. Mereka yang menunjukkan tingkah laku negatif seperti ponteng sekolah akan dikenakan tindakan oleh pihak sekolah. Jelasnya, pengurusan tingkah laku merupakan pengurusan yang bermanfaat dalam melahirkan murid yang berakhlak mulia dan mempunyai sahsiah diri yang terpuji.

    ReplyDelete
  12. Saya setuju dengan perkongsian anda di halaman blog ini berkenaan tingkah laku positif dan negatif. Seperti yang kita tau, sikap murid ini adalah pelbagai. Mereka boleh menampilkan tingkah laku positif yang membawa kearah kejayaan mereka dalam menuntut ilmu serta tingkah laku negatif yang membawa kearah kemerosotan dalam hidup. Tingkah laku murid yang negatif bukan sahaja memberi kesan buruk terhadap diri sendiri malahan juga terhadap orang disekeliling mereka. Sekiranya murid suka mengganggu,suasana pembelajaran akan terganggu serta murid lain tidak dapat menumpukan perhatian semasa PdP berlangsung. Tingkah laku negatif ini perlu dibendung oleh guru dan juga pihak sekolah agar sikap ini tidak menjadi semakin buruk.

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum dan salam sejahtera. Daripada blog ini, saya dapat memahami bahawa pengurusan tingkah laku adalah sangat penting bagi mewujudkan disiplin murid yang lebih positif. Peraturan-peraturan yang ditetapkan di sekolah adalah membantu dalam menguruskan tingkah laku murid dengan lebih sistematik dan teratur. Pihak sekolah dan guru perlu sentiasa peka terhadap murid-murid yang menunjukkan tingkah laku yang negatif supaya sebarang kesalahan ringan dan berat dapat dielakkan daripada berlaku. Bagi meningkatkan tingkah laku positif dalam kalangan murid, pihak sekolah boleh memberikan peneguhan positif seperti memberi pujian dan hadiah kepada mereka yang sentiasa menunjukkan tingkah laku yang baik. Manakala murid yang menunjukkan tingkah laku yang negatif pula seperti membuli perlulah dikenakan tindakan tegas supaya dapat memberi pengajaran kepada semua murid juga.

    ReplyDelete
  14. Assalamualikum da salam sejahtera kepada semua. saya bersyukur kerana diberi perkongsian yang padat sekali dari blog ini. Pembentukan tingkah laku yang baik dari sekarang dapat melahirkan masyarakat yang berkalibel . Oleh itu , saya dapat lihat pelbagai usaha telah dilaksanakan oleh pihak pendidikan bagi memantapkan lagi pembentukan akhlak yang turut menjadi tanggungjawab kepada warga pendidik untuk mendisiplinkan pelajar . Namun, bukan mudah bagi guru dan ibu bapa untuk membentuk akhlak yang baik .Disiplin merupakan teras kejayaan, oleh itu , tingkah laku yang baik perlu dipupuk dari bangku persekolahan lagi untuk melahirkan masyarakat yang berguna kepada bangsa , agama dan keturunan. Teima kasih untuk pemantapan ilmu ini.

    ReplyDelete
  15. (D20201095442) Salam sejahtera, terima kasih atas perkongsian maklumat yang membantu dan bermanfaat tentang tajuk Pengurusan Tingkah laku。 Pengurusan tingkah laku merupakan satu rancangan untuk memodifikasikan tingkah laku bermasalah ke satu matlamat yang telah ditetapkan dengan teknik yang sesuai. Pengurusan Tingkah Laku bukan hanya untuk melambangkan imej sekolah, tetapi adalah untuk kesejahteraan kehidupan masyarakat kerana pelajar merupakan tiang negara dan bakal pemimpin negara. Sekian terima kasih.

    ReplyDelete
  16. Lim Hong Ming D20201093792
    Berdasarkan Blog yang telah dikemukakan oleh kumpulan 6 yang bertemakan Pengurusan Tingkah Laku dan Disiplin. Saya dapat memahami Pengurusan tingkah laku dan disiplin amatlah penting untuk dilaksanakan untuk melahirkan murid dan masyarakat yang bertingkah laku baik kerana tingkah laku yang baik dalam diri para murid yang akan melahirkan anak bangsa yang bersifat sanggup melaksanakan tanggungjawab kepada diri, keluarga, masyarakat, institusi dan Negara. Tanpa tingkah laku yang baik tanggungjawab tidak akan mampu dilaksanakan meskipun terhadap diri sendiri.
    Sekian terima kasih.

    ReplyDelete
  17. salam sejahtera, terima kasih atas perkongsian yang menarik. topik ini adalah sangat penting bagi seorang guru dalam mengawal disiplin dan tingkah laku pelajar. dengan adanya topik ini guru - guru dapat menguasai langkah dan keadah yang betul.
    d20201094636

    ReplyDelete
  18. Salam sejahtera dan terima kasih. Perkongsian yang sangat bermanfaat dan penting untuk dikuasai oleh para guru. Pelbagai kaedah dan langkah Pengurusan Tingkah Laku dan Disiplin telah dikongsikan dapat membantu guru dalam membantuk akhlak yang murni dalam diri pelajar. Guru juga merupakan pihak yangperlu bertanggungjawab terhadap mendidik tingkah laku dan disiplin pelajar selain ibu bapa.

    ReplyDelete